DonanımOyun Gündem
Trend

AMD FSR Nedir ve Nasıl Çalışır? Nvidia DLSS mi – Amd FSR mı?

AMD Fidelity FX Süper Çözünürlük (FSR), oyunlarda kare hızlarını artırmayı ve kaliteli, yüksek çözünürlüklü oyun oynamayı mümkün kılan bir tür oluşturma tekniğidir. Aynı zamanda Nvidia’nın DLSS’sine de rakip, ancak ikisi nasıl çalıştıkları konusunda biraz farklı. FSR, kareleri daha düşük bir çözünürlükte işleyerek ve ardından oyunun daha yüksek bir çözünürlükte çalışıyormuş gibi görünmesini sağlamak için açık kaynaklı bir uzamsal yükseltme algoritması kullanarak çalışır. DLSS, benzer sonuçları elde etmek için bir AI algoritması kullanır, ancak yalnızca şu anda en iyi grafik kartlarından bazıları olan Nvidia’nın RTX GPU’larında çalışır. Buna karşılık FSR hemen hemen tüm GPU’larda çalışır.

AMD, çoğunlukla FSR’yi daha geniş bir oyun yelpazesine sahip olarak gördüğünden, FSR’yi DLSS için doğrudan bir rakip olarak tanıtmadı. FSR, ışın izleme gibi yoğun performansa sahip oyunlarda ve kapsamlı efektlere sahip oyunlarda kesinlikle yardımcı olabilirken, zaten iyi çalışan oyunlarda bile performansı basitçe artırmak için genel amaçlı bir algoritma olarak da çalışabilir. Bu, en iyi oyun monitörlerinden bazıları olan yüksek yenileme hızına sahip 1440p ekranlar için faydalı olabilir, ancak aynı zamanda eski GPU’larda ve oyun dizüstü bilgisayarlarında kare hızlarını düzeltmeye de yardımcı olabilir.

Örneğin, bir oyun 4K işlemede iyi çalışmayabilir. FSR, kullanıcının 1440p’den (FSR Ultra Kalite) 1080p çözünürlüğe (FSR Performansı) kadar herhangi bir yerde görüntü oluşturmasına olanak tanır, bu da diğer iki seçenekle birlikte daha yüksek kare hızlarına ulaşmayı kolaylaştırır. Ortaya çıkan görüntü daha sonra hedef çözünürlüğe yükseltilir, bu da 4K’dan daha yüksek performans ve 1080p’den daha keskin ayrıntılarla sonuçlanır. 

AMD, FSR’ın farklı performans seviyeleri sunmanın ve farklı oyun ve uygulamalarda desteklenmenin yanı sıra, DLSS ile arasındaki en büyük fark, AMD FSR’nin GPU-agnostik olmasıdır, bu nedenle AMD’nin yanı sıra Nvidia ve Intel grafik kartlarıyla da çalışabilir. Buna karşılık, DLSS yalnızca Nvidia GPU’larla çalışır.

PlayStation 5 (PS5), AMD RDNA 2 tabanlı GPU kullandığından, FSR desteği sunan ilk PS5 oyunu Arcadegeddon olmak üzere FSR destekler. Bu da konsol tarafında çok büyük bir avantaj ve daha yüksek kare hızları demek.

AMD FSR’nin dört farklı modu vardır: Ultra Kalite, Kalite, Dengeli ve Performans. Yukarıdaki tabloda gösterilen en yüksek seviye olan Performans modu ile AMD, 4K çözünürlükte ortalama 2,4x performans artışı göreceğinizi iddia ediyor. Ancak daha fazla yükseltme, daha fazla görsel yapaylıkla sonuçlanır. Ve Nvidia’nın DLSS’sindeki en yüksek performans seviyesi gibi, FSR Performance modunda da gözle görülür hatalar ve pixel yansımaları görülebilir.

Dört mod, farklı yükseltme seviyelerinde çalışır. Ultra Kalite 1,3x ölçekleme faktörü kullanırken Kalite 1,5x ölçekleme, Balanced 1,7x ölçekleme ve Performans 2,0x ölçekleme kullanır. Bu ölçeklendirme faktörü her boyut için geçerlidir.
Kalite moduyla 3840×2160, 2560×1440 görüntü oluşturulacaktır. 4K’ya kıyasla toplam piksel sayısı %44,4’tür.

AMD FSR Destekleyen Oyunlar

AMD FSR’yi kullanmak için ihtiyacınız olan temel şey FSR’yi destekleyen bir oyundur. AMD’ye göre gelecekte FSR desteği alması beklenen oyunlarla birlikte şu anda FSR’yi destekleyen oyunların listesine bir göz atalım.

Güncel AMD FSR Destekleyen Oyunlar

  • Arcadegeddon (PS5) 
  • 22 Racing Series
  • Anno 1800
  • DOTA 2
  • Evil Genius 2: World Domination
  • Godfall
  • Kingshunt
  • Necromunda: Hired Gun
  • Resident Evil Village
  • Terminator: Resistance 
  • The Riftbreaker

Yakında AMD FSR Desteği Alacak Oyunlar 

  • Asterigos 
  • Baldur’s Gate 3
  • Edge of Eternity
  • Far Cry 6
  • Farming Simulator 22
  • Forspoken
  • Myst 
  • Swordsman Remake
  • Vampire: The Masquerade – Bloodhunt

Modcular ayrıca FSR’ı SteamVR’a ve çoğu Vulkan uyumlu oyuna getirdi. DLSS’in yamadaığı bir artı daha…

FSR, bireysel oyunlar için herhangi bir özel kod veya önceki geçici veriler gerektirmez. AMD’nin, FSR’ın geliştiriciler için kolay olduğunu söylemesinin nedenlerinden biri de budur. Açık kaynak teknolojisi halihazırda DirectX 11, DirectX 12 ve Vulkan dahil olmak üzere çok sayıda işletim sistemi ve API ile çalışmaktadır.

AMD FSR mı, Nvidia DLSS mi?

Nvidia’nın DLSS teknolojisi, AMD’nin Haziran 2021’de FSR’yi piyasaya sürmesinden iki yıldan fazla bir süre önce ortaya çıktı. DLSS şu anda 2.2.1 sürümünde, FSR ise ilk sürümde. FSR ve DLSS arasında epeyce önemli farklar var.

Birincisi, AMD FSR, GPU’dan bağımsızdır ve AMD dışındaki markaların GPU’larıyla çalışmasına izin verir. DLSS, yalnızca Nvidia GPU’larla çalışır. FSR ayrıca açık kaynaklı bir teknolojidir ve özel grafik donanımı gerektirmez. Nvidia DLSS, Nvidia RTX kartlarının Tensor çekirdeklerini gerektirir.

Performansı doğrudan karşılaştırmak zordur. Birincisi, hem FSR’yi hem de DLSS’yi destekleyen pek çok oyun yok. Şu anda toplamda DLSS’i destekleyen daha fazla oyun var, ancak DLSS, FSR’den iki buçuk yıl daha uzun süredir piyasada. Ayrıca, DLSS 1.0 oyunları, DLSS 2.0 ve sonraki sürümlerine sahip oyunlar kadar iyi görünmüyor. Genel olarak konuşursak, DLSS’nin daha iyi görüntü kalitesi sunduğunu gördük, ancak FSR, DLSS kadar hesaplama ağırlıklı çalışmadığı için daha yüksek kare hızı artışlarına izin veriyor.

Hem FSR hem de DLSS, saniyede 60 kare (fps) standardına ulaşmanıza yardımcı olabilir, ancak 120 fps’de çalışan bir oyunu 240 fps’ye çıkarmaya çalıştığınızda hikaye değişebilir.

İkisininde işleme tekniği de farklı şekilde çalışır. FSR, yalnızca kaynak görüntüyü kullanarak uzamsal yükseltmeyi kullanırken DLSS, bir sinir ağını birden çok girdi aracılığıyla besler. Bu ekstra hesaplama çalışması nedeniyle Nvidia, DLSS’nin Tensor çekirdekleri gerektirdiğini iddia ediyor ve şimdiye kadar algoritmayı RTX kartlarından başka bir şey üzerinde çalıştırmak için herhangi bir çalışma ve hack girişimi yok.

AMD FSR’ı Destekleyen Ekran Kartları 

AMD FSR, Nvidia DLSS’den büyük ölçüde farklıdır, çünkü kendi markasının grafik kartları ve rakiplerinin grafik kartları üzerinde çalışır.

  • AMD Radeon 6000 Serisi
  • AMD Radeon 6000M Serisi
  • AMD Radeon 5000 Serisi
  • AMD Radeon 5000M Serisi
  • AMD Radeon VII
  • AMD Radeon RX Vega Serisi
  • AMD Radeon 600 Serisi
  • AMD Radeon RX 500 Serisi
  • AMD Radeon RX 480, 470 ve 460 
  • AMD Radeon grafikli AMD Ryzen masaüstü CPU’ları
  • Radeon Grafikli AMD Ryzen mobil CPU’lar
  • Nvidia GeForce RTX 30 Serisi
  • Nvidia GeForce RTX 20 Serisi
  • Nvidia GeForce 16 Serisi
  • Nvidia GeForce 10 Serisi

FSR, sisteminizin desteklenen bir oyunun minimum gereksinimlerini karşılamasını gerektirir. AMD, Nvidia grafik kartlarında AMD FSR etkinleştirme için teknik veya garanti desteği sağlamadığını da kaydetti. FSR daha eski Intel entegre grafik çözümlerinde bile test edildi ve bazı oyunlar oynanabilir durumdaydı.

AMD FSR Çalışma Prensibi

FSR, görüntüyü daha yüksek bir çözünürlüğe uzamsal olarak yükselterek başlar. Gerçekleştirilen ölçeklendirme miktarı, kullandığınız dört FSR modundan hangisini kullandığınıza bağlıdır. En iyiden en kötüye, görüntü kalitesi açısından dört FSR modu şunlardır: Ultra Kalite, Kalite, Dengeli ve Performans. Performans kazanımları bunun tam tersidir, ancak Performans en yüksek kare hızlarını sunarken Ultra Kalite fps’ye en düşük artışı sunar. 

FSR ModuÖlçek1440p FSR için Giriş Çözünürlüğü 4K FSR için Giriş Çözünürlüğü 
Ultra Kalite boyut başına 1,3x1970 x 11082954 x 1662
Kalite boyut başına 1.5x1706 x 9602560 x 1440
Dengeli boyut başına 1,7x1506 x 8472259 x 1270
Performansboyut başına 2.0x1280 x 7201920 x 1080

Yükseltme işlemi, kenarları bulmak ve ardından bunları daha yüksek çıktı çözünürlüğünde yeniden oluşturmak için bir kenar algılama bileşeni kullanır. FSR ayrıca görüntü üzerinde bir keskinleştirme filtresi kullanır, muhtemelen AMD’nin piksel ayrıntılarını artırmak için işlem gücü açısından hafif olan Kontrast Duyarlı Keskinleştirme (CAS). Bu iki adım, AMD’nin dediği gibi oyunun grafik akışında “tek bir adımda” gerçekleşir ve oyun entegrasyonunu basitleştirir.

Sonuç olarak, oynanan oyundan alınacak değerler, kullandığınız dört FSR modundan hangisini ve hangi grafik kartını kullandığınız dahil olmak üzere birkaç faktöre bağlı olarak değişecektir.

FSR Kapalı İken Alınan Ekran Görüntüsü:

Ultra Kalite modunda uzak mesafelere bakıldığında doğal çözünürlük ayırt edilemez.

Kalite modu “harika performans sunarken yerel işlemeyi temsil eden” görüntü kalitesi sunduğu iddia ediliyor.

Dengeli mod, “yerel işleme kalitesine yaklaşan” bir görüntü oluşturur.

AMD, performans modunun “görüntü kalitesini gözle görülür şekilde etkilediğini ve yalnızca en üst düzey performans ihtiyacının kritik olduğu durumlarda seçilmesi gerektiğini” kabul ediyor. 

Gameolog Yazar Ekibi

Kurucu üyelerden oluşan yazar topluluğuyuz. Bütün oyun severlere doğru haberler iletmeyi amaçlıyoruz... Oyun sektörünü sıkı bir şekilde takip eden ekibimiz, bu sektöre ait son gelişmeleri haber içeriklerini yamaları ve modları size aktarıyor...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir